Advies over obesitas

Steeds meer mensen in Nederland hebben overgewicht. Bij overgewicht is er te veel vet in uw lichaam opgeslagen. Dit komt doordat u langere tijd meer energie binnengekregen heeft door te eten en te drinken, dan dat u door te bewegen heeft verbrand. U hebt pas obesitas als u ernstig overgewicht heeft. Dat kan tot verschillende klachten en gezondheidsproblemen leiden. Op deze pagina vertellen we u alles over obesitas. U leest wat de oorzaken ervan zijn en de mogelijke gevolgen. Ook vertellen we welke behandelingen er zijn als u iets aan uw obesitas wil doen.

Betekenis obesitas

Obesitas betekent dat overmatig veel vet opgestapeld is in uw lichaam. Niet iedereen die te veel eet en overgewicht heeft, heeft obesitas. Bij obesitas heeft u zo veel overgewicht dat u gezondheidsrisico’s loopt. We tonen obesitas bij volwassen mensen aan met de ‘Body Mass Index’ (BMI). Hierbij wordt de verhouding berekend tussen uw lengte en uw gewicht. Bij obesitas heeft u een BMI tussen de 30 en 40. U kunt ook uw buikomvang meten. U weet dan nog beter of u gezondheidsrisico’s loopt door uw overgewicht. In uw buik liggen namelijk uw organen. Vetophoping rond uw organen kan gezondheidsproblemen veroorzaken.

Bereken uw BMI zelf met de calculator hieronder:

BMI Calculator

Geslacht

Meetgegevens op basis van de Zorgstandaard Obesitas 25-11-2010

Wat is morbide obesitas?

Morbide obesitas betekent dat u door ernstig overgewicht een zeer groot risico heeft op gezondheidsklachten. Voor morbide obesitas is een BMI vastgesteld van hoger dan 40. Maar ook bij een BMI van 35 kunt u al morbide obesitas hebben. Dan moeten er wel echt gezondheidsproblemen zijn, veroorzaakt door uw overgewicht. Denk daarbij aan diabetes, artrose, hoge bloeddruk en slaapapneu (OSAS). Morbide obesitas kan levensbedreigend zijn als u niet op tijd iets aan uw overgewicht doet.

Oorzaken obesitas

Er zijn meerdere oorzaken van obesitas. Die kunnen lichamelijk, psychisch en sociaal zijn. Meestal is er niet één factor die obesitas veroorzaakt, maar is het een combinatie van meerdere oorzaken. De oorzaken van obesitas kunnen zijn:

• Te veel eten: Als u te veel eet, kunt u niet alle calorieën verbranden. De calorieën die u niet verbrandt, slaat uw lichaam op als vet.
  • Te weinig bewegen: Als u weinig beweegt, verbrandt u ook weinig calorieën. Zo kunt u al snel te veel eten. De calorieën die u niet verbrandt, slaat uw lichaam op als vet.
  • Andere ziekten: Bij sommige ziekten is bewegen pijnlijk. Denk bijvoorbeeld aan reuma en artrose. Als u zo’n ziekte heeft, moet u oppassen hoeveel u eet. Er zijn ook ziekten die direct obesitas veroorzaken. Bijvoorbeeld het syndroom van Cushing. Deze mensen hebben veel vetophoping op de buik en rond de nek.
  • Eetziekten: Er bestaan verschillende eetstoornissen die overgewicht kunnen veroorzaken. Bijvoorbeeld boulimia nervosa. Bij deze eetstoornis heeft iemand geregeld eetbuien en eet dan grote hoeveelheden ongezond voedsel. Lang niet iedereen met boulimia nervosa heeft overgewicht.
  • Veel koolhydraten eten: Koolhydraten zijn belangrijk voor uw lichaam. Maar u moet er niet te veel van eten en kiezen voor gezonde koolhydraten. Het koolhydraat fructose komt onder andere voor in snoep, koekjes, chips, frisdranken, witbrood en kant en klare maaltijden en sauzen. Uw lever zet fructose om in glucose, waarna uw lichaam het als energie kan gebruiken. De lever kan alleen heel kleine hoeveelheden fructose omzetten. Dus als u veel producten met fructose eet, wordt maar een klein gedeelte omgezet in bruikbare energie. De rest slaat uw lichaam direct op als vet.
  • Stress: Stress verhoogt het hormoon cortisol in uw lichaam. En cortisol vergroot de eetlust. Als u stress heeft, is de kans dus groot dat u meer eet.
  • Psychische problemen: Angst, verdriet, depressie en verveling kunnen ook leiden tot te veel eten.
  • Te weinig slaap: Uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen weinig slaap en overgewicht. Een gezond aantal slaapuren is 7-9 uur per nacht.
  • Genetische aanleg: We weten inmiddels dat in ieder geval 97 genen een rol spelen in het ontwikkelen van overgewicht en obesitas. Hoe precies, dat is nog niet duidelijk.
  • Sociale omgeving: Binnen groepen zie je vaak dezelfde eet- en beweegpatronen. Bijvoorbeeld binnen families of vriendengroepen. Daardoor komt obesitas vaak binnen bepaalde groepen meer voor.

Gevolgen obesitas

Als u obesitas heeft, is de kans groot dat u last heeft van verschillende klachten. Dat zijn niet alleen gezondheidsklachten. Door het teveel aan vet in uw lichaam kunt u weinig energie hebben. Ook kan bijvoorbeeld wandelen, traplopen of spelen met uw kinderen moeilijk of zelfs onmogelijk zijn. En het kan invloed hebben op uw vruchtbaarheid. Ook kunt u psychische problemen krijgen door uw overgewicht. Gezondheidsklachten door obesitas is een steeds groter probleem. Eén op de tien ziekten in Nederland heeft zelfs te maken met obesitas of overgewicht.

Lees meer over de gevolgen van obesitas

Mogelijke klachten obesitas

Hieronder vindt u een lijst met klachten die veel voorkomen bij obesitas. Herkent u meerdere van de genoemde klachten? Ga dan naar uw huisarts. Hij of zij kan u helpen en u vertellen of dit te maken heeft met uw overgewicht.

• Suikerziekte: Symptomen van suikerziekte zijn: veel dorst en veel plassen, vermoeidheid, rode en branderige ogen, wazig, dubbel of slecht zien, wondjes die slecht genezen, kortademigheid, pijn in de benen bij het lopen, vaak terug-komende infecties.
  • Verhoogd cholesterol: Een hoog cholesterolgehalte in het bloed geeft weinig tot geen symptomen, maar leidt zonder behandeling tot hart- en vaatziekten.
  • Hoge bloeddruk: Symptomen van hoge bloeddruk zijn: hoofdpijn, oorsuizin-gen, hartkloppingen, dansende vlekjes voor de ogen, neusbloedingen, korta-demigheid, spierzwakte en krampen.
  • Hart- en vaatziekten: Symptomen bij hart- en vaatziekten kunnen zijn: pijn op de borst, last van misselijkheid en/of zweten, vermoeidheid, kortademigheid, vocht vasthouden, prikkelhoest bij platliggen, slapeloosheid, duizeligheid, pijn in de benen.
  • Slaapapneu: Symptomen van slaapapneu zijn: luid snurken, perioden van ademstilstand tijdens de slaap, onrustige slaap, hoofdpijn in de ochtend, slape-righeid overdag, depressieve klachten, problemen op het gebied van de seksuali-teit.
  • Artrose: Artrose veroorzaakt pijn en/of stijfheid van heupen, enkels en knieën.
  • Onvruchtbaarheid (vrouwen): Obesitas kan leiden tot een onregelmatige cy-clus en het uitblijven van de menstruatie.
  • Onvruchtbaarheid (mannen): Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mannen met overgewicht en obesitas een verminderde zaadkwaliteit hebben.
  • Andere mogelijke klachten: Obesitas kan rugpijn, depressie, migraine, astma, maagzuurbranden en jicht veroorzaken. Bij vrouwen kan het leiden tot acne en beharing op vreemde plaatsen.

Obesitas operaties

Natuurlijk wilt u het liefst zonder operatie van uw obesitas afkomen. U kunt dit zelf doen door uw leefstijl aan te passen. Dat wil zeggen: normaal eten en normaal bewegen.
Lukt het niet om op de natuurlijke manier af te vallen? Dan kunt u in bepaalde situaties een maagverkleinende operatie ondergaan. Er zijn verschillende operaties mogelijk die ieder voor- en nadelen hebben. Welke operatie bij u past, hangt af van uw persoonlijke situatie.

Lees meer over obesitas operaties

Inhoud laatst gewijzigd: 23-11-2022