Over obesitas

Niet iedereen die teveel eet, heeft obesitas. En niet iedereen die gezondheidsproblemen heeft, heeft ook obesitas. Maar wat is obesitas dan wel precies? Sinds 1998 omschrijft men dit als een chronische ziekte, waarbij overmatig vet zich opstapelt in het lichaam. Dit kan leiden tot gezondheidsrisico’s. Wie obesitas heeft, heeft doorgaans last van verschillende klachten. Het teveel aan vet leidt vaak tot een gebrek aan energie. Dit alles zorgt ervoor dat mensen met obesitas graag iets willen doen aan deze ziekte.

De Body Mass Index (BMI)

Met de ‘Body Mass Index’ (BMI) kan de verhouding tussen de lengte en het gewicht van een persoon worden berekend. Deze berekening geeft een goede indicatie of er sprake is van (ernstig) overgewicht. In de tabel hieronder staan de zogenoemde ‘afkapwaarden’ voor volwassenen vanaf 18 jaar, met daarnaast een uitleg over de ernst van het (over)gewicht.

18,5 of minder U heeft ondergewicht. Probeer wat aan te komen of in ieder geval niet af te vallen. Neem eventueel contact op met uw huisarts.
18,5–25 U heeft een gezond gewicht.
25–30 U heeft overgewicht. Probeer wat af te vallen of in ieder geval niet aan te komen.
30–40 U heeft obesitas. Dit betekent dat u last kunt hebben van gezondheidsklachten door uw overgewicht.
40 of meer U heeft ernstige obesitas, ook wel ziekelijk overgewicht. U heeft zeer waarschijnlijk last van gezondheidsproblemen door uw overgewicht.
Figuur 1: BMI Tabel

NB: ook bij een BMI van 35 kan er sprake zijn van ernstige obesitas, als er gezondheidsklachten zijn die door het overgewicht worden veroorzaakt. Denk dan bijvoorbeeld aan behandelde diabetes en hoge bloeddruk en aangetoonde artrose of slaapapneu (OSAS).

Bereken of u obesitas heeft

Met onderstaande calculator kunt u zelf berekenen wat uw BMI is, en of er sprake is van obesitas.

BMI Calculator

Geslacht

Meetgegevens op basis van de Zorgstandaard Obesitas 25-11-2010

U kunt de BMI niet toepassen op de volgende groepen mensen:

• Baby’s
  • Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven
  • Ernstig zieke personen
  • Atleten
  • Volwassenen van 74 jaar of ouder

Mogelijke klachten

Wie obesitas heeft, heeft bijna altijd ook gezondheidsklachten. Dat kan lichamelijk zijn, maar ook geestelijk. Hieronder vindt u een lijst van klachten die veel voorkomen. Herkent u meerdere van de genoemde klachten? Ga dan naar uw huisarts. Hij of zij kan u helpen en u vertellen of dit te maken heeft met uw overgewicht.

Suikerziekte Vaak dorst en veel plassen, veel moe zijn, rode en branderige ogen, wazig, dubbel of slecht zien, wondjes die slecht genezen, kortademigheid, pijn in de benen bij het lopen, infecties die vaak terugkomen.
Verhoogd cholesterol Weinig tot geen symptomen, maar leidt zonder behandeling tot hart- en vaatziekten.
Hoge bloeddruk Hoofdpijn, oorsuizingen, hartkloppingen, dansende vlekjes voor de ogen, neusbloedingen, kortademigheid, spierzwakte en krampen.
Hart- en vaatziekten Pijn op de borst, last van misselijkheid en/of zweten, vermoeidheid, kortademigheid, vocht vasthouden, prikkelhoest bij platliggen, slapeloosheid, duizeligheid, pijn in de benen.
Slaapapneu Luid snurken, slaperigheid overdag, onrustige slaap, perioden van ademstilstand, hoofdpijn in de ochtend, depressieve klachten, problemen op het gebied van de seksualiteit.
Artrose Pijn en/of stijfheid van heupen, enkels en knieën.
Onvruchtbaarheid (vrouwen) Acne, beharing op vreemde plaatsen, onregelmatige cyclus, uitblijven van de menstruatie.
Onvruchtbaarheid (mannen) Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mannen met overgewicht en obesitas een verminderde zaadkwaliteit hebben.
Andere mogelijke klachten Rugpijn, depressie, migraine, astma, maagzuurbranden en jicht.
Figuur 2: Symptomen obesitas

Oorzaken

Er is vaak niet één reden voor overgewicht. Vaak gaat het om een combinatie van redenen, zoals:

• Te veel eten
  • Te weinig lichaamsbeweging en veel zitten
  • Een andere ziekte, zoals het syndroom van Cushing
  • Eetziektes, zoals een eetbuienstoornis
  • Meer koolhydraten eten, met name fructose
  • Te weinig slaap
  • Genetische aanleg; het zit dus in de familie

Wat zijn de gevolgen?

Overgewicht brengt niet alleen gezondheidsklachten met zich mee. Veel mensen vinden dat ze ook een mindere kwaliteit van leven hebben. Sommige dagelijkse activiteiten, zoals wandelen, traplopen of spelen met de kinderen, zijn moeilijk of onmogelijk. Mensen met obesitas hebben vaak ook psychische problemen, zoals depressiviteit, weinig zelfvertrouwen en een laag zelfbeeld. Het is een steeds groter probleem in onze maatschappij. Eén op de tien ziektes in Nederland heeft zelfs te maken met obesitas of overgewicht.

Behandeling: operatie en programma

Obesitas is een chronische ziekte. Gelukkig kunt u hier wel iets aan doen. Wij bieden een combinatie van een operatie en een programma voor leefstijlverandering. In dit programma leert u uw leven gezond in te richten na de operatie. Gezond wil zeggen dat u leert normaal te bewegen en normaal te eten.

Na de operatie

Kiest u voor een operatie en een gezond leefpatroon? Dan zult u blijvend afvallen. Medische klachten en risico’s verminderen of verdwijnen. U zult merken dat de kwaliteit van uw leven verbetert. Zo kunt u weer zonder veel problemen wandelen en traplopen. Dit alles helpt u om de veranderingen in uw dagelijks leven door te zetten. Het veranderen van uw eet- en leefpatroon is namelijk niet gemakkelijk. U heeft hier doorzettingsvermogen voor nodig. Wij zullen u hier ook in begeleiden. Zo wordt gezond eten en leven iets wat u zonder na te denken doet. Samen naar een gezond gewicht!

Wat zijn de kosten?

Onze behandelingen zijn geschikt voor patiënten met (morbide) obesitas. Alle zorgverzekeraars vergoeden de behandeling van obesitas door de Nederlandse Obesitas Kliniek vanuit de basisverzekering. Komt u na de uitgebreide screening in aanmerking voor de behandeling? Dan vergoedt uw verzekering de gehele behandeling.

Inhoud laatst gewijzigd: 13-07-2023