Symptomen en gevolgen obesitas

Obesitas kan uw kwaliteit van leven flink beïnvloeden. Door uw overgewicht is bewegen bijvoorbeeld lastig en heeft u misschien weinig energie. Normale, dagelijkse dingen kunnen dan een opgave zijn. Bijvoorbeeld naar de winkel gaan, uw huis schoonmaken of uw kind optillen. Maar obesitas kan ook ernstige lichamelijke gevolgen hebben. Zo ernstig, dat obesitas levensbedreigend kan zijn. Op deze pagina vertellen we meer over de symptomen van obesitas en leggen we uit welke gevolgen obesitas kan hebben.

Wat voor gevolgen kan obesitas hebben?

Obesitas kan lichamelijke en psychische gevolgen hebben. Vooral de lichamelijke gevolgen brengen medische risico’s met zich mee. Dit maakt obesitas een groot probleem. Maar de psychische gevolgen van obesitas moeten we ook niet onderschatten. Niet zelden hebben mensen met obesitas last van depressies, een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen.

Lichamelijke en medische gevolgen van obesitas

Gezondheidsklachten door obesitas is een steeds groter probleem in onze maatschappij. Eén op de tien ziekten in Nederland heeft zelfs te maken met obesitas of overgewicht. Hieronder lichten we diverse lichamelijke gevolgen van obesitas toe.

Artrose en obesitas

Als u overgewicht heeft, heeft u een grotere kans op artrose. Bij artrose slijt het kraakbeen in de gewrichten en dat veroorzaakt pijn. Artrose bij obesitas komt met name voor in de heupen en knieën. Maar obesitas geeft ook een grotere kans op artrose in de handen.

Verhoogde bloeddruk en obesitas

Meer dan 40% van de mensen met obesitas heeft last van hoge bloeddruk. Door het overgewicht raken processen in het lichaam verstoord. Dit heeft invloed op de wanden van de bloedvaten en de hoeveelheid bloed die door de bloedvaten stroomt. Hierdoor ontstaat hoge bloeddruk die moeilijk met medicijnen behandeld kan worden. Het enige dat helpt, is afvallen en minder zout eten.

Lees meer over obesitas en hoge bloeddruk

Hoog cholesterol en obesitas

Obesitas vergroot de kans op een verhoogd cholesterol. Dit komt doordat overgewicht stofwisselingsprocessen in uw lichaam verandert. U heeft vooral kans op een hoog cholesterol als u veel vet op uw buik heeft.

Lees meer over obesitas en hoog cholestorol

Diabetes en obesitas

Obesitas verhoogt de kans op het krijgen van diabetes type 2. Als u veel overgewicht heeft, bent u minder gevoelig voor de insuline die uw lichaam aanmaakt. Insuline zorgt ervoor dat de cellen in uw lichaam bloedsuiker opnemen en omzetten in bruikbare energie. Door het overgewicht gaat dit mis en blijft de bloedsuikerspiegel in uw lichaam te hoog. De hoge bloedsuikers beschadigen na een tijdje uw zenuwen en bloedvaten.

Lees meer over obesitas en diabetes

Hart- en vaatziekten en obesitas

Door obesitas neemt de hoeveelheid bloed in uw lichaam toe en moet uw hart per minuut meer bloed wegpompen. Dit belast uw hart en verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Obesitas geeft daarnaast meer kans op een hoog cholesterolgehalte, een hoge bloeddruk en diabetes. Dit zijn op hun beurt risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Hypoventilatie en obesitas

Als het door uw overgewicht niet meer lukt om diep genoeg in te ademen, kunt u last krijgen van het obesitas-hypoventilatiesyndroom. Door de oppervlakkige ademhaling is het zuurstofgehalte in uw bloed te laag en het koolstofdioxidegehalte te hoog. Dit belast uw hart en kan leiden tot hartfalen. Veel mensen met obesitas-hypoventilatiesyndroom hebben ook last van slaapapneu.

Lees meer over obesitas en het hypoventilatiesyndroom

Slaapapneu en obesitas

Heeft u door uw obesitas vetafzetting rond uw hals en in de borst- en buikholte, dan kunt u slaapapneu (OSAS) ontwikkelen. Tijdens het slapen wordt uw ademhaling onregelmatig, u snurkt en af en toe stopt uw ademhaling. Slaapapneu leidt tot een laag zuurstofgehalte. Het kan ernstige vermoeidheid, mentale klachten en vele lichamelijke klachten tot gevolg hebben.

Lees meer over obesitas en slaapapneu

Ontstekingen en obesitas

Ernstig overgewicht zorgt voor een ongemerkte ontsteking in uw lichaam. Die ontsteking begint in de vetcellen, met name in het buikvet. De oorzaak van de ontsteking is een bepaald eiwit dat bij mensen met obesitas actiever is. De ontsteking vermindert de aanmaak en werking van insuline. Uiteindelijk kan dit diabetes type 2 veroorzaken.

Vruchtbaarheid en obesitas

Overgewicht heeft invloed op de vruchtbaarheid bij zowel mannen als vrouwen. Bij mannen gaat de kwaliteit van het zaad achteruit. Bij vrouwen kan obesitas leiden tot een onregelmatige menstruatie. Ook kan de menstruatie helemaal stoppen. Dit komt doordat overgewicht de hormoonhuishouding verandert.

Lees meer over zwanger worden met overgewicht

Mentale gevolgen overgewicht

Vaak wordt bij obesitas alleen aan de lichamelijke gevolgen van het overgewicht gedacht. Maar door obesitas kunt u ook ernstige psychische problemen krijgen. Denk daarbij aan vermoeidheid, lusteloosheid, weinig zelfvertrouwen, een laag zelfbeeld en zelfs depressie. Dit kan uw leven flink beïnvloeden. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat obesitas de doorbloeding van de hersenen vermindert. Dit verhoogt de kans op de ziekte van Alzheimer, ADHD en schizofrenie.

Behandeling van obesitas

De mentale gevolgen van obesitas kunnen het afvallen behoorlijk belemmeren. Futloosheid, vermoeidheid en depressie kunnen ervoor zorgen dat u troost zoekt in eten. Maar er kunnen ook andere redenen zijn waarom het afvallen niet lukt. In dat geval kan de Nederlandse Obesitas Kliniek u ondersteunen met behandelingen!

Inhoud laatst gewijzigd: 16-06-2022