Door het afschalen van de reguliere zorg in de afgelopen periode is ook een deel van de maagoperaties, die horen bij een obesitas behandeltraject, uitgesteld. Tegelijkertijd is de noodzaak om ernstige obesitas aan te pakken door het coronavirus juist toegenomen. Kobus Dijkhorst, directeur van NOK: “We zien een forse toename van het aantal mensen met ernstige obesitas die zich willen laten behandelen en dit komt onder andere door de coronapandemie. Steeds meer mensen zijn ervan doordrongen dat overgewicht het risico op ernstige complicaties bij een corona-infectie enorm vergroot. Door extra behandelcapaciteit te creëren willen we de achterstand die door COVID-19 is ontstaan snel wegwerken.”
Morbide obesitas is een levensbedreigende aandoening, die ook risico’s op andere ziekten vergroot, zoals hoge bloeddruk, diabetes, psychische klachten en gewrichtsaandoeningen. Om de obesitaszorg gedurende de pandemie door te laten gaan heeft de NOK haar werkwijze aangepast door bijvoorbeeld het openstellen van telefoonnummers, interactieve webinars of Zoom sessies, om te toetsen of mensen in aanmerking komen voor de behandeling en hen uitgebreid te informeren.